Stresszoldás

Egy olyan világban élünk, ahol a stressz egyre több kihívás elé állít minket. Saját bőrünkön érezhetjük, hogy felgyorsult a világ, egyre kevesebb az idő, rohanó tempót diktál sok esetben pusztán az is, hogy eleget tegyünk a mindennapok kihívásainak. Egyre több a bizonytalanság, egyik napról a másikra olyan változásokkal kell szembenéznünk, amelyeket egy évvel korábban el sem tudtunk képzelni. A médiumokból folyamatosan zúdulnak ránk a félelemkeltő hírek, információk. Nem nehéz stresszesnek lenni akkor sem, ha épp nem válunk, gyászolunk vagy mi magunk szembesülünk azzal, hogy veszélyben az egészségünk.

Márpedig minél több és hosszabb ideig fennálló stressz ér bennünket, annál inkább vagyunk kitéve a stresszbetegségeknek. Ilyen körülmények között, fontos ráeszmélnünk arra, hogy a hatékony stresszoldás az egészségmegőrzés elengedhetetlen feltétele.


Mik a tipikus stressz tünetek?

Idegrendszeri tünetek: fejfájás, ingerlékenység, idegesség, alvászavarok, fokozott érzékenység

Légzőrendszeri tünetek: felszínes, kapkodó légzés, ennek következtében fáradékonyság, enerváltság

Váz- és izomrendszer: izomfájdalmak, feszültségek különösen a vállövben, a nyak, a hát és a derék területén

Szív- és keringési rendszer: szapora pulzus, megemelkedett vérnyomás

Emésztőrendszer: hasmenés, székrekedés, gyomorfájdalom, -égés

Szaporítószervrendszer: nőknél: rendszertelen ciklus, csökkent libidó, férfiaknál: impotencia

Természetesen önmagával a stresszel nincsen gond, csak azzal, ha hosszú ideig áll fenn és kimeríti a szervezetet. Ezért fontos a rendszeres stresszoldás, hogy idáig ne jussunk el, ill. minél gyorsabban tudjunk regenerálódni, feltöltődni.


Stresszoldás a mindennapokban

Nagyon sokféle stresszoldó technika létezik, fontos, hogy minél többet beiktassunk ezek közül az életünkbe, ill. találjuk meg azokat, amelyek számunkra a leghatékonyabbak.

A tudatos légzés ezek közül például olyan, amit igazából bármikor gyakorolhatunk, vezetés, utazás, tárgyalás közben is, nem kell hozzá extra idő.

A jóga gyakorlatok számtalan pozitív hatással rendelkeznek, végezhetjük otthon őket és csatlakozhatunk egy jógacsoporthoz is.

A relaxáció nem csak a megelőzésben segít, hanem abban is, hogy egy kimerítő időszak után minél könnyebben tudjunk visszarendeződni és egyensúlyba kerülni.

Végül pedig fontos tudni, hogy a legtöbb stresszor érzelmi eredetű, vagyis a fejünkben dől el, hogy mit tekintünk fenyegetésnek, stresszornak és az is, hogyan reagálunk rá. A stresszt az érzelmeink (bizonytalanság, félelem, kontroll elvesztése) váltják ki, tartják fenn. Pusztán azzal, hogy felismerjük, tudatosítjuk, szavakba öntjük a bennünk zajló érzelmeket, csökkenthetjük azok ránk gyakorolt hatását.


Hogyan tudlak segíteni a stresszoldásban?

  • Az itt található blogban rendszeresen jelentetek meg írásokat a stresszoldással, gyakorlással, életvezetéssel kapcsolatban.
  • Jóga csoportjaimhoz tudsz csatlakozni online és személyesen is.
  • Egyéni jóga gyakorlatsor összeállításával, vagy egyéni órákkal tudom segíteni az otthoni gyakorlásod
  • A segítő beszélgetés során a feldolgozásában segítek, hogy nagyobb együttérzéssel tudj önmagad és mások felé fordulni, valamint hogy rendezettséget tapasztalj meg az érzelmek kusza és időnként zavaros világában.