Számtalan olyan szavunk, kifejezésünk van a magyar nyelvben, ami a szív és az érzelmek kapcsolatára utal. Megszakad a szíve, összetört szívű, szívélyes, szívfacsaró, szívbéli, szívszaggató, szívesen, szíven ütött, szívvel-lélekkel, melegszívű… Legyen szó szerelemről vagy éppen bánatról, a szívünk megérzi, így a szív feszültségeinek oldása szívünk egészségéhez nagyban hozzájárul..

Ha a testi működésünket nézzük, akkor teljesen egyértelmű, hogy a szív központi szerepet tölt be. A szív a keringés, a kis és a nagyvérkör révén, az egész test vérellátását biztosítja, vagyis vért, tápanyagot, oxigént juttat el a sejtekhez és szén-dioxidot, salakanyagokat távolít el a sejtanyagcseréből. A szívműködés kihat a vérnyomásunkra, ha izgalmi állapotba kerülünk, menekülnünk kell, akkor megemelkedik, ha nyugalmi állapotban vagyunk, pihenünk, akkor csökken.


A szív és az idegrendszer

Azt, hogy éppen milyen gyorsan ver a szívünk rendkívül bonyolult biokémiai folyamatok irányítják, de az egyik legfőbb irányítója az idegrendszer. Az agytörzs alapvető szabályozó funkciói közé tartozik a szívverés szabályozása. Vele szorosan együttműködik a limbikus rendszer, ami érzelmi és endokrin szabályozó központ lévén, a stresszreakciók elindításáért is felel. Tehát a testből és a külvilágból beérkező ingerek mellett, az érzelmeink is fontos szerepet játszanak abban, hogy hogyan működik a szívünk.

Kutatások kimutatták, hogy azok körében, akik hajlamosak a dühkitörésekre, ingerlékenyek, túl sok bennük a tűz, könnyen felkapják a vizet és kerülnek konfliktusokba, gyakoribbak a szívbetegségek és a magas vérnyomás.

A stressz, a bizonytalanság, a fenyegetettség érzése, az állandó gondok és problémák feszültté teszik az embert. De nemcsak az izmokat, hanem a kis artériákat is feszültség alatt tartják, emiatt szűkül a térfogatuk, így a szívnek nagyobb erőfeszítéssel jár átpumpálnia a vért rajtuk keresztül, ami magas vérnyomáshoz vezet.

Korábban úgy gondolták, hogy a szívinfarktust az érrögök okozzák, amik elzárják a koszorúereket. Ma már egyre inkább elterjedt az a nézet, hogy a szívinfarktus egyik legmeghatározóbb oka az érzelmi feszültség. Az idegrendszeri szabályozásnak köszönhetően, a koszorúerek olyan görcsös, összehúzott állapotba kerülnek, hogy nem tudják ellátni feladatukat. Ugyanígy az angina mögött is ez a fajta túlzott idegi megterhelés áll, ami hosszú távon elzárja az ereket.

Összességében tehát minden érzelmi feszültség, megterheli a szívet ugyanis ilyenkor a szimpatikus idegrendszer veszi át az irányítást a testünk felett, ami a veszélyhelyzetekből való meneküléshez, túléléshez szükséges többletenergiát biztosítja. Egy ilyen felfokozott működés a szívre is többletmunkát ró, ami hosszú távon kifáradáshoz, kimerüléshez vezet.

Azonban nemcsak a felszínen megnyilvánuló, vagy éppen magukkal sodró érzelmek adnak extra munkát a szívnek, hanem a tudattalan, elfojtott érzelmek is. A szorongás, ami mögött a félelem áll, egy olyan félelem, ami tudattalan, vagyis valójában nem tudjuk, hogy mitől félünk. Ilyenkor ugyanúgy fenyegetve érezzük magunkat, emiatt bekapcsol a szimpatikus idegrendszer és a szív görcsös, de legalábbis feszült állapotba kerül. Ugyanígy a szégyen, a bűntudat, vagy éppen az elutasítottság érzése is mind-mind folyamatos, fokozott terhet jelentenek a szív számára.


Csak lazán – a szív feszültségeinek oldása

A fentiekből következik, hogy ahhoz, hogy a túlzott igénybevételtől, terheléstől megóvjuk a szívünket, a szimpatikus idegrendszeri túlműködésből a paraszimpatikus irányítás felé kell átbillenteni a szervezetet.

Erre az egyik legkézenfekvőbb mód a rekeszizomlégzés, hiszen, ha így lélegzünk, akkor óhatatlanul a nyugalmi folyamatokat erősítjük magunkban, hiszen a rekeszizom paraszimpatikus beidegzettségű. Ez a fajta légzés könnyen megtanulható, gyakorolható és szokássá tehető, érdemes minél többször így lélegeznünk, különösen, ha feszültnek érezzük magunkat.

relaxacio stresszoldas

A másik rendkívül fontos eszköz a relaxáció. Relaxáció közben nemcsak a test, hanem az elménk is ellazul, az aggodalmak, feszültségek, érzelmek lecsillapodnak. Ez már önmagában is csodálatos és nagyszerű, ezen túlmenően azonban a tudattalan elménk is lenyugszik, ami hatalmas megkönnyebbüléssel jár. A felgyülemlett érzelmek felszabadulnak, és ez a megnyílás, érzelmi tisztulás az éber állapotainkat is egyre inkább átszínezi. A relaxáció fokozatosan békét és stabilitást hoz az életünkbe kiszorítva a bizonytalanságot, a félelmeket és a kétséget.


Hogyan relaxáljunk?

Tapasztalatom szerint, sajnos azok a legkevésbé fogékonyak a relaxációra, akiknek a legnagyobb szükségük lenne rá. Egész egyszerűen vannak alkatok, akiknek kifejezetten nehezükre esik mozdulatlanul maradni hosszabb ideig. Ha ez a helyzet áll fenn, akkor sem kell élből elvetni a relaxációt, hanem a fokozatosság elvét betartva, először csak mondjuk 2 percig relaxáljunk, majd lépésről-lépésre növeljük a relaxációban töltött időt. Ill. létezik olyan relaxáció is, a progresszív relaxáció, amit akár ülve, vagy éppen állva is lehet végezni, lehetőségeinktől függően.


További gyakorlatok

Az oroszlánhelyzet, szimhászana során a mélyről, szívközpontból intenzíven kilélegzett levegő oldja az érzelmi blokkokat és felszabadulást hoz. Az ászanák közben történő mellkas nyitások a szív terét növelik, nyitottá tesznek, felszabadítják a légzést és megkönnyebbülést hoznak a léleknek. Az eke testhelyzet erőteljes masszázst ad a szívnek, ezáltal erősíti azt és elnyugtatja a befelé forduló elmét.

És végül ne felejtsük el, hogy a kimondott szónak ereje van, így, ha bármi nyomja a szívünket, próbáljuk kibeszélni magunkból. Egy baráti vagy professzionális segítő beszélgetés során jelentős terheket rakhatunk le magunkról. Ha erre nem találunk megfelelő személyt, alkalmat vagy körülményeket, akkor írjuk ki magunkból, vezessünk naplót, vagy utána égessük el, tépjük szét amit leírtunk, ahogy jólesik.

A fenti gondolatok, gyakorlatok kizárólag a megelőzést szolgálják, mentálhigiénés céllal íródtak, testi vagy lelki betegségek kezelésére, gyógyítására nem alkalmasak.


Ez is érdekelhet

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük